.

Kirjasto - Tampereen teknillinen yliopisto

Browsing Theses by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lennola, Jarmo (1987)
    Tieinvestointien valintaperusteet ovat eri aikoina vaihdelleet jonkin verran tie- ja yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden muuttuessa. Tieverkon hoito-, ylläpito- ja kehittämissuunnitelman (=THYKS)vuosiksi 1986 - 2000 ...
  • Tammikari, Markku (2001-09-12)
    Tutkimuksessa on selvitetty, mitkä ovat perinteiset materiaalit ja menetelmät tie- ja maarakennuksessa ja mitä ongelmia on niiden käytössä ja saatavuudessa. Tavoitteena on edellisten kautta päätyminen korvaaviin materiaaleihin ...
  • Nykänen, Lasse (2013-01-09)
    Tiekuljetukset ovat elinehto nykyiselle kaupankäynnille ja tavaroiden liikkumiselle. Samaan aikaan tiekuljetukset aiheuttavat merkittävän osan ympäristölle haitallisista hiilidioksidipäästöistä ja kuluttaa hälyttävän paljon ...
  • Airaksinen, Noora (1999-02-10)
    Työssä selvitettiin tieliikenteen ajoneuvokustannusten laskentaperusteet.Laskenta-arvot uudistettiin kyselytutkimuksen avulla kuudelle autolajille:henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto ilman perävaunua, perävaunulla ...
  • Kandolin, Raimo (1984)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää tiemestaripiirin rajojen määritysmenetelmä, jonka avulla tiemestaripiirin rajat ja koko voidaan määrittää tienpidon ja erityisesti kunnossapidon kannalta taloudelliseksi ja ...
  • Sammallahti, Juha (1993)
    Tutkimuksessa käsitellään tien epätasaisuuden vaikutusta ajokustannuksiin. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia rahallisia vaikutuksia tien epätasaisuudella on ajoneuvo-, aika- ja onnettomuuskustannuksiin sekä tienpitäjän ...
  • Lehto, Timo (1993)
    Tielaitoksen Hämeen tiepiiri rakennutti päällystekoetien syksyllä 1990. Koetien suunnittelu liittyi osana Susanna Savijoen diplomityöhön: Murskeen raemuodon vaikutus asfalttipäällysteiden urautumiseen. Koetie koostui ...
  • Jusi, Petri (1998-11-11)
    Työssä kuvataan Hämeen tiepiirissä kehitettyä tienpidon suunnittelun hallinta- ja ohjausjärjestelmää. Hämeen tiepiirissä tienpidon suunnittelu jakaantuu kolmeen yksikköön: tienpidon ohjelmointiin, liikenteeseen ja tiestötietoihin.
  • Laakso, Juha (1991)
    Tutkimus on osa niitä toimenpiteitä, joilla Tielaitos pyrkii tehostamaan talvikunnossapitoa. Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä tietoa tien pinnanlämpökartoituksesta sekä kehittää lämpökartoitukseen soveltuvaa laitteistoa ...
  • Heinilä, Antti (1993)
    Tavoitteena oli selvittää tienpitotoimenpiteiden onnettomuusvaikutustehokkuuksia ja niiden muutoksia sekä tarkastella toimenpiteiden kustannus-vaikutus -suhteita. Tarkastelu tehtiin toimenpide-ja tiepiirikohtaisesti. ...
  • Kautiala, Christel (1983)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia massansiirtosuunnittelun keinoja, erilaisia massansiirto- ja rakenneratkaisuja sekä niiden vaikutuksia tien rakennuskustannuksiin. Graafinen massakäyrämenetelmä soveltuu ...
  • Mäkelä, Erkki (1998-12-09)
    Työssä on tutkittu teräsverkon, puun, lasikuidun sekä synteettisten vetolujitteiden käyttöä 15m syvässä savessa, 15m syvässä 1m kuorrutetussa savessa, sekä 5m syvässä savessa. Apuna käytettiin FEM-mallinnusta. Todettiin ...
  • Koivisto, Sakari (2003-06-04)
    Työssä tutkittiin yhdentoista eri tiehankkeen kustannusten muodostumista esisuunnitteluvaiheesta lopulliseen urakointiin. Tutkimushankkeista selvitettiin eri suunnitteluvaiheissa tapahtuneet kustannusarvioiden eroavaisuudet ...
  • Souto, Antti (1993)
    Tämän työn tarkoituksena oli kehittää ja testata Tampereen teknillisen korkeakoulun geotekniikan laitoksella rakennettuja resonant column ja bender element -laitteistoja, jotka työn aikana yhdistettiin samaan laitteistok ...
  • Hämäläinen, Anne (2000-12-13)
    Suomessa on käytössä kaksi tierakenteiden mitoitusmenetelmää. Toinen menetelmä perustuu rakennekerrosten tavoitekantavuuksiin ja toisessa käytetään APAS - ohjelmaa. Ohjelma laskee kuormituksen aiheuttamia muodonmuutoksia ...
  • Miettinen, Veikko (1993)
    Tierakenteen kestävyyden ennustamiseksi on olemassa erilaisia kokemusperäisiä ja analyyttisiä malleja. Viime aikoina ovat yleistyneet analyyttiset eli tierakenteen kriittisiin jännityksiin ja muodonmuutoksiin perustuvat ...
  • Miettinen, Tuomas (2000-11-08)
    Suomessa on kelirikkokohteita hieman yli 3000 kilometriä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kelirikon aiheuttamia haittoja hankinta- ja tuotantologistiikalle sekä hinnoitella haitat. Kyselytutkimuksessa kuorma-autoilijoille ...
  • Virtala, Pertti (1983)
    Maamme yleisten teiden yhteispituus on noin 75 000 km. Yleiset tiet voidaan ryhmitellä erilaisiin luokkiin perusteesta riippuen. Eräs paljon käytetty peruste on tien toiminnallinen luokka, jonka mukaan ryhmittely on: ...
  • Rikone, Linda (2013-10-09)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tietämyksen siirtämistä voidaan tehostaa yliopiston ja yrityksen välillä. Tietämyksen siirtämistä tutkittiin viiden tutkimuskohteen avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaksisuuntaista ...
  • Salonen, Mika (1998-10-14)
    Työssä on kehitetty tietämyspohjainen asiantuntijajärjestelmä, FST-EXPERT. Järjestelmä sopii rakennesuunnittelijoille teräsrakenteiden suunnitteluun. Siihen kuuluu teräsrungon liitosten suunnittelu sekä rungon lujuusanalysointi. ...