• English
    • suomi
  • English 
    • English
    • suomi
  • Login
View Item 
  •   TUT DPub Home
  • Tampereen teknillinen yliopisto
  • Master's theses - Open access
  • View Item
  •   TUT DPub Home
  • Tampereen teknillinen yliopisto
  • Master's theses - Open access
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomen metsäteollisuuden kuljetusten ympäristökuormitus ja energiankulutus 2008

Järveläinen, Tomi

Permanent address of the item is http://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-2011062714746
Thumbnail
View/Open
jarvelainen.pdf (6.853Mb)
Date
2011-06-08
Summary View
Show full item record
Alternative title: Environmental Load and Energy Consumption in Transportation of Finnish Wood Industry 2008
Abstract
Kuljetusten merkitys suomalaiselle metsäteollisuudelle on erittäin suuri. Tämä johtuu metsäteollisuuden tuotteiden viennistä ja raaka-aineen sijainnista laajalla alueella Suomessa. Ympäristöarvojen korostuminen yhtiöiden toiminnassa näkyy haluna tuntea tuotteen koko elinkaaren ympäristövaikutukset. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljettaminen loppuasiakkaalle muodostavat merkittävän osan metsäteollisuustuotteen elinkaaren ilmastokuormasta. Myös kuljetusten energiatehokkuus on energian hinnannousun myötä tullut entistä tärkeämmäksi osaksi kamppailussa kustannusten nousua vastaan.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsäteollisuuden raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetusketjujen aiheuttama kuormitus ilmanpäästöjen osalta. Tarkastelu sisältää kaikki metsäteollisuuden käyttämät kuljetusmuodot. Tutkimuksessa on selvitetty kotimaisen metsäteollisuuden kuljetussuoritteet. Hyödyntämällä VTT:n Lipasto - päästölaskentajärjestelmän arvoja, on saatu laskettua ympäristökuormitus ja käytetty energiamäärä sekä massa- ja paperiteollisuuden että puutuoteteollisuuden kuljetuksissa.

Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia ovat metsäteollisuuden kuljetusten ympäristökuormituksen arvot komponenteittain, joiden perusteella on voitu laskea ympäristökuormitus kuljetettua tonnia kohti. Työssä on havaittu, mitkä päästökomponentit ovat kullekin kuljetusmuodoille tyypillisiä. Työssä on konkretisoitu päästömääriä tarkastelemalla tiettyjä case-tapauksia, joista on laskettu yksittäisen raaka-aineen tai tuotteen kuljettamisen aiheuttama ympäristökuormitus. Tutkimuksessa on havaittu, että päästöjen määrä osassa päästökomponenteista on vähentynyt merkittävästi kymmenessä vuodessa.

Tutkimuksessa on pyritty ennakoimaan sekä ympäristökuormituksen että energiankulutuksen määrä tulevaisuudessa luomalla kaksi skenaariota. Skenaarioiden avulla on pyritty antamaan näkökulma siihen, kuinka metsäteollisuuden kuljetuksissa ympäristökuormituksen ja energiamäärän vähentäminen voisi olla mahdollista. Yksittäisten toimenpiteiden ansiosta näitä molempia ja samalla kuljetuskustannuksia on mahdollista vähentää. Toimenpiteiden käyttöönotto vaatii sekä tekniikan että infrastruktuurin kehittymistä. Skenaarioiden mukaan varsinkin rikkidioksidin määrä tulee vähenemään lähitulevaisuudessa merkittävästi kuljetuksissa. /Kir11

University: Tampereen teknillinen yliopisto
Faculty: Teknis-taloudellinen tiedekunta – Faculty of Business and Technology Management
Department: Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos – Department of Business Information Management and Logistics
Degree Programme: Tuotantotalouden koulutusohjelma
Pages: 116 s., liitt. 37 s.
Publication type: Diplomityö - Master's thesis
Collections:
  • Master's theses - Open access

| Help | Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of TUT DPubCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartmentFacultyThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartmentFaculty

My Account

LoginRegister

| Help | Contact Us | Send Feedback