Show simple item record

dc.creatorKorkeela, Jussi
dc.date.accessioned2011-09-21T06:29:34Z
dc.date.available2011-09-21T06:29:34Z
dc.date.issued2011-09-21
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/20670
dc.description.abstractMaailmantalouden painopiste on siirtymässä Aasiaan, mikä osaltaan aiheuttaa sen, että Aasian lentoliikennemarkkinat ovat kehittymässä maailman suurimmiksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Aasian lentoliikenteen kehityksen taustatekijöitä, nykytilaa ja hahmottaa näkyvissä olevia trendejä. Kehityssuuntia hahmotetaan neljän lentoliikenteen eri toimijaryhmän kautta, joita ovat lentoasemat, lentomatkustajat, lentoyhtiöt sekä lentokonevalmistajat. Tutkimus on toteutettu kirjallisuusselvityksenä. Aineistoa on täydennetty kahdella asiantuntijahaastattelulla. Aasialainen lentomatkustaja on vaurastumassa koulutustason, tulotason sekä hyvin-voinnin kasvun seurauksena. Vaurastumisen johdosta Aasiaan, ja erityisesti Kiinaan, on kehittymässä suuri keskiluokka. Lentomatkustamisen kysyntään vaikuttavat lentolipun hinta, lentomatkustajan tulotaso ja lentoyhtiön palvelutaso. Keskiluokasta kilpailevat niin halpalentoyhtiöt kuin verkostolentoyhtiötkin. Halpalentoyhtiöiden kilpailuetuna on halpa kustannusrakenne ja halvempi lentolippu. Korkean kustannusrakenteen omaavat verkostolentoyhtiöt pyrkivät vastaamaan kysyntään korkealla palvelutasolla ja edullisella hinnalla. Lentoyhtiöiden tavoitteena on palvella mahdollisimman monta asiakassegmenttiä. Lentoyhtiökonsernit omistavat alueellisia lentoyhtiöitä, verkostolentoyhtiöitä, lyhyen matkan sekä pitkän matkan halpalentoyhtiöitä. Myös lentoasemat ovat murroksessa kasvavan lentomatkustamisen myötä. Aasiassa on vähän halpalentoasemia ja –terminaaleja. Erityisesti halpalentoterminaaleja tullaan rakentamaan lähivuosina. Vuonna 2015 ASEAN-maissa (Brunei, Kambodža, Indonesia, Laos, Malesia, Myanmar, Filippiinit, Singapore, Thaimaa ja Vietnam) on tarkoitus poistaa lentoliikenteen sääntelyä koskevat rajoitukset. Tämän seurauksena kilpailu kovenee ja lentomatkustaminen kasvaa entisestään. Muilla kuin aasialaisilla lentoyhtiöillä ei ole omaa reittiverkostoa Aasiassa. Kasvavat markkinat voivat houkutella eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia lentoyhtiöitä. Toisaalta aasialaiset voivat vallata muita markkinoita, sillä lentoyhtiöt ovat vähenevissä määrin kytköksissä kotimaahansa. Tutkimusaineiston perusteella tulevaisuudessa maailman joka kolmas lento tullaan lentämään Aasiassa. Lisäksi lentokoneiden määrä Aasiassa tulee kolminkertaistumaan. ”Now everyone can fly” tulee olemaan yksi Aasian kehityssuuntia. /Kir11en
dc.format.extent107 s. + liitt. 1 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleAasian kehittyvät lentoliikennemarkkinaten
dc.title.alternativeEmerging Aviation Markets in Asia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-2011092114818
dc.contributor.laitosTiedonhallinnan ja logistiikan laitos – Department of Business Information Management and Logisticsen
dc.contributor.tiedekuntaTeknis-taloudellinen tiedekunta – Faculty of Business and Technology Management
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopistofi
dc.programmeTuotantotalouden koulutusohjelmaen
dc.date.published2011-09-07
dc.contributor.laitoskooditlo
dc.contributor.thesisadvisorMäntynen, Jorma
dc.contributor.degreesupervisorMäntynen, Jorma
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record