• English
    • suomi
  • English 
    • English
    • suomi
  • Login
View Item 
  •   TUT DPub Home
  • Tampereen teknillinen yliopisto
  • Master's theses - Open access
  • View Item
  •   TUT DPub Home
  • Tampereen teknillinen yliopisto
  • Master's theses - Open access
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalisen median hyödyntäminen ohjelmistoyrityksen markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä - Case M-Files

Kovamäki, Pekka

Permanent address of the item is http://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-2011110114871
Thumbnail
View/Open
kovamaki.pdf (2.253Mb)
Date
2011-10-05
Summary View
Show full item record
Alternative title: Using social media in software company's marketing and in enhancing commercial operations - Case M-Files
Abstract
Sosiaalinen media on vielä varsin tuore ilmiö mutta jo tällä hetkellä sitä hyödyntävät sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Nykyisin myös yritykset tiedostavat sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet ja ovat alkaneet hyödyntämään sitä omassa liiketoiminnassaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia nopeasti kasvavan korkeanteknologian yrityksen markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen varsinaisena aiheena on luoda sosiaalisen median strategia M-Files Corporationille niin, että se nivoutuu luonnolliseksi osaksi yrityksen kokonaisstrategiaa ja markkinointia.

Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään tutkimukseen liittyvät käsitteet sekä luodaan tutkimukselle teoreettinen pohja erittelemällä ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteitä sekä aiemmissa tutkimuksissa havaittuja sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia.

Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu haastattelututkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoittaa, kuinka sosiaalista mediaa hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalalla sekä M-Files Corporationin sosiaalisen median hyödyntämisen nyky- ja tavoitetilaa.

Tutkimuksen tuloksena saatiin määriteltyä, miksi yritykset käyttävät sosiaalista mediaa, kuinka sosiaalista hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalan yrityksissä sekä näkemyksiä siitä, kuinka sitä tulisi hyödyntää. Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten harjoittama viestintä on sosiaalisessa mediassa valitettavan usein yksisuuntaista, eikä verkoston jäsenissä piilevää joukkovoimaa kyetä täten hyödyntämään tehokkaasti.

Tulosten perusteella M-Files Corporationille määritettiin hyödynnettävien sosiaalisen median sovellusten portfolio, luotiin periaatteet, kuinka valittuja sovelluksia hyödynnetään, määritettiin keiden vastuulla valittujen sovellusten hyödyntäminen tulisi olla ja kuinka sovelluksien avulla saavutettuja hyötyjä voidaan mitata. /Kir11

University: Tampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technology
Faculty: Teknis-taloudellinen tiedekunta – Faculty of Business and Technology Management
Department: Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos – Department of Business Information Management and Logistics
Degree Programme: Tietotekniikan koulutusohjelma
Pages: 78 s. + liit. 4 s.
Publication type: Diplomityö - Master's thesis
Collections:
  • Master's theses - Open access

| Help | Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of TUT DPubCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartmentFacultyThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartmentFaculty

My Account

LoginRegister

| Help | Contact Us | Send Feedback