Show simple item record

dc.creatorKaunisvirta, Lauri
dc.date.accessioned2012-03-09T12:55:07Z
dc.date.available2012-03-09T12:55:07Z
dc.date.issued2012-03-09
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/20892
dc.description.abstractTutkimuksen kohteena on korjausrakentamisprosessi, joka toteutetaan, kun käyttäjät toimivat korjattavassa kiinteistössä, kiinteistön toiminnot ovat erityisiä tai hanke sisältää useita eri käyttäjäryhmiä. Tutkimuksen kohdeyritys on SRV Rakennus Oy (jatkossa SRV), joka on erikoistunut projektinjohtourakointiin. Case-hankkeina toimivat kaksi Helsingin Yliopistolle vuosina 2008–2011 toteutettua hanketta. Kyseiset hankkeet ovat kehityskohteita, joiden päätavoitteita ovat tila-aluekohtaisten ilmanvaihtokoneiden testaus sekä työmaan puhtaudenhallinnan ja toteutusympäristön kehittäminen korjaustöissä, jotka tehdään käytössä olevissa tiloissa. Myös käyttäjän toiminnan yhteensovittaminen rakennustöiden kanssa samanaikaisesti on olennainen osa tutkimusta sekä toteutettavia hankkeita. Tutkimus on konstruktiivinen tapaustutkimus, joka koostuu kirjallisuusselvityksestä, kahdesta case-hankkeesta sekä haastatteluista ja kyselyistä. Tutkimuksen päätavoitteena on määritellä käyttäjälähtöisen korjausrakentamishankkeen sisältö sekä kehittää Helsingin Yliopiston ja SRV:n yhteistoiminnan tueksi toimintakuvaus ja siihen liittyvät apuvälineet. Toimintakuvaus ja apuvälineet on kehitetty Helsingin Yliopiston ja SRV:n käyttöön tutkimuksen tulosten ja johtopäätösten perusteella. Osatavoitteina ovat muun muassa käyttäjälähtöisyyden ja käyttäjälähtöisen korjausrakennushankkeen määrittely korjausrakentamisessa. Olennaisimpia asioita käyttäjälähtöisessä korjausrakennushankkeessa ovat tutkimuksen perusteella avoimuus, tiedottaminen ja viestintä, yhteiset päämäärät sekä vastuuntuntoinen suunnittelu ja rakentaminen. Vastuuntuntoista rakentamista ovat muun muassa käyttäjille koituvan haitan minimointiin tähtäävät toimet, kuten suojaus, pölynhallinta ja meluavien työvaiheiden välttäminen. Käyttäjälähtöisen korjausrakentamisprosessin on tarkoitus olla positiivinen kokemus kaikille hankkeen osapuolille, myös käyttäjille. Kyseinen tutkimus tuloksineen mahdollistaa rakennusalalle vieraan käyttäjälähtöisen ajattelutavan avartamisen ja hyödyntämisen.en
dc.format.extent99 s., 31 liites.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleKäyttäjälähtöinen korjausrakentamisprosessi projektinjohtourakoinnissaen
dc.title.alternativeUser-oriented renovation process in project management contracting
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201206211239
dc.contributor.laitosRakennustekniikan laitos – Department of Civil Engineeringen
dc.contributor.tiedekuntaRakennetun ympäristön tiedekunta – Faculty of Built Environment
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technologyfi
dc.programmeRakennustekniikan koulutusohjelmaen
dc.date.published2012-02-08
dc.contributor.laitoskoodirak
dc.contributor.degreesupervisorTolonen, Teuvo
dc.contributor.degreesupervisorSillfors-Utriainen, Suvi
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record