Show simple item record

dc.creatorHarju, Outi
dc.date.accessioned2012-03-22T06:23:58Z
dc.date.available2012-03-22T06:23:58Z
dc.date.issued2012-03-22
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/20925
dc.description.abstractSe, minkä tyyppistä väylää pitkin pyöräilijä ajaa, vaikuttaa oleellisesti pyöräilyn mukavuuteen ja nopeuteen. Tampereen pyöräväylillä on paljon ongelmallisia osuuksia ja liittymiä sekä puutteita väylän jatkuvuudessa. Tampere haluaa parantaa pyöräilyn olosuhteita ja samalla pyrkiä valtakunnallisiin ympäristö- ja ilmastotavoitteisiin. Pyöräväylien suunnittelua varten Tampereen kaupunki tarvitsee ohjeen, jonka avulla on helppo valita kohteeseen sopiva pyöräväylätyyppi. Tämän työn tavoitteena on ollut luoda selkeät suunnitteluohjeet väylätyypin valinnalle ja leveyden mitoitukselle. Ohjeiden avulla pyöräväylistä saadaan yhdenmukaisia, loogisia, turvallisia ja sujuvia. Työssä on esitelty väylätyypit ja liikenneympäristön tekijät, jotka vaikuttavat pyöräilyyn. Tampereen pyöräväylien suunnittelun ja toteutusratkaisuiden nykytila on selvitetty kehittämistarpeiden lähtökohdaksi. Varsinaisessa tutkimustyössä on koottu pyöräväylätyypin valintaan liittyvää, hajallaan olevaa tutkimustietoa ja eri maiden ohjeistuksia. Tarkasteltavia maita ovat Ruotsi, Hollanti ja Tanska. Tutkimustyön tuloksena on Kevyen liikenteen suunnittelu -ohjeen päivitetty versio valinnan, mitoituksen ja kehittämiskohteiden osalta. Pyöräväylän suunnittelun lähtökohtana on väylähierarkia. Väylätyypin valinnan tärkeimpiä kriteerejä ovat moottoriajoneuvoliikenteen määrä ja nopeus sekä jalankulkijoiden määrä. Pyöräväylän leveys mitoitetaan ennustetun pyöräilijämäärän mukaan. Pyöräilyn edistämiseksi pyöräväylistä tulee tehdä laadukkaita ja nopeita yhteyksiä. Tampereella tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat pyöräilyn pääreitit ja keskustan pyöräväylät. Kadun poikkileikkauksen ja liittymien visuaalisen ilmeen tulee kertoa, missä pyöräilijöille tarkoitettu väyläosuus on ja mikä sen hierarkkinen taso on. Etenkin pääreittien sijainnin tulee erottua katukuvasta.en
dc.format.extent143 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titlePyöräväylätyypin valinta Tampereellaen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201203221082
dc.contributor.laitosTiedonhallinnan ja logistiikan laitos – Department of Business Information Management and Logisticsen
dc.contributor.tiedekuntaTeknis-taloudellinen tiedekunta – Faculty of Business and Technology Management
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technologyfi
dc.programmeRakennustekniikan koulutusohjelmaen
dc.date.published2012-03-07
dc.contributor.laitoskooditlo
dc.contributor.thesisadvisorMäntynen, Jorma
dc.contributor.degreesupervisorSeimelä, Timo
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record