Show simple item record

dc.creatorKallio, Ruusu
dc.date.accessioned2012-05-16T09:35:47Z
dc.date.available2012-05-16T09:35:47Z
dc.date.issued2012-05-16
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/20997
dc.description.abstractVaarallisia aineita kuljetetaan Suomen maanteillä vuosittain noin 52,5 miljoonaa tonnia, suurien kuljetusmäärien myötä kasvaa myös riski onnettomuuksille. Työtä vaarallisten aineiden kuljetusten (VAK) turvallisuuden lisäämiseksi on tehtävä jatkuvasti muuttuvan infrastruktuurin, kiristyvien ympäristölakien ja muuttuvien yhteiskunnallisten tarpeiden vuoksi. Myös kansainvälisten kuljetusten määrän kasvu aiheuttaa omat haasteensa kuljetusten valvonnalle sekä turvallisuuden parantamiselle. Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) liikennevastuualueen toiminta-alueella tapahtui vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla kaksi VAK-onnettomuutta. Tämän diplomityön tarkoituksena oli vastata onnettomuuksien myötä syntyneeseen tarpeeseen kehittää ELY-keskukselle toimintamalli VAK-onnettomuuksiin liittyen. Työssä laaditun toimintamallin tarkoitus on kehittää toimintaa VAK-onnettomuustilanteissa ja erityisesti selventää eri toimijoiden, eli poliisin, pelastuslaitoksen, liikennekeskuksen, hoidon alueurakoitsijan, ELY-keskuksen, kunnan, ympäristöteknisen asiantuntijan sekä vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiön, tehtäviä ja työnjakoa sekä yhteydenpitoa eri toimijoiden välillä. Toimintamallia voidaan kehittää edelleen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Toimintamallin laatimiseksi tässä työssä tutkittiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen toiminta-alueella tapahtuneita VAK-onnettomuuksia ja etsittiin niistä keinoja, joiden avulla kuljetusten turvallisuutta voitaisiin lisätä ja toimintaa onnettomuustilanteissa kehittää. Havaittuja keinoja olivat muun muassa pienemmät nopeusrajoitukset vaarallisiin kohteisiin, heijastimellisten suojakaiteiden sekä täristävien reunaviivojen asentaminen kaarteisiin, keskikaiteiden asentaminen erityisesti vilkkaasti liikennöidyille teille, vaarallisten kohteiden talvikunnossapidosta huolehtiminen, alueella kulkevista VAK-reiteistä tiedottaminen teiden kunnossapitäjille sekä kuljettajien koulutukseen ja opastukseen panostaminen. Lisäksi työssä tarkasteltiin muiden Pohjoismaiden käytäntöjä VAK-kuljetuksiin liittyen. Erityisesti Ruotsin käytäntöjä voitaisiin hyödyntää Suomessa VAK-turvallisuuden kehittämisessä.en
dc.format.extent126 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleVaarallisten aineiden kuljetukset ja teiden kunnossapito – toimintatapa onnettomuustilanteissaen
dc.title.alternativeTransportation of dangerous goods and road maintenance – standard of activity in case of accidents
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201205161132
dc.contributor.laitosTeollisuustalouden laitos – Department of Industrial Managementen
dc.contributor.tiedekuntaTeknis-taloudellinen tiedekunta – Faculty of Business and Technology Management
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technologyfi
dc.programmeYmpäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmaen
dc.date.published2012-05-09
dc.contributor.laitoskooditta
dc.contributor.thesisadvisorKivistö-Rahnasto, Jouni
dc.contributor.degreesupervisorKivistö-Rahnasto, Jouni
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record