Show simple item record

dc.creatorSirkka, Jouni
dc.date.accessioned2015-12-11T13:04:06Z
dc.date.available2015-12-11T13:04:06Z
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/23626
dc.description.abstractTuotekehitys on tärkeässä roolissa menestyvän yrityksen liiketoimintastrategiassa. Tuotekehitys ei kuitenkaan voi olla itsetarkoitus, vaan tuotekehityshankkeiden ja niiden tulosten tulee olla kannattavia, eli tuotekehityshankkeisiin asetettujen panosten tulee tuottaa yritykselle voittoa tulevassa liiketoimessa. Ennen tuotekehitysprojektin aloittamista tuleekin tarkoin pohtia ja määritellä tuotekehityksen tavoitteet, tuloksena syntyvän tuotoksen tuottama arvo koko arvoketjussa (yritykselle, asiakkaille, jne.) sekä tuotteen sopivuus ja vaikutukset yrityksen liiketoimintastrategiaan. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa kohdeyrityksen tuotekehityksen kannattavuutta laatimalla menettelytapa tuotekehityssalkun systemaattiseen hallintaan ja tuotekehitysprojektien priorisointiin. Tavoitteena on siis etsiä tuotekehityksen käyttöön työkalut, joilla projektien kannattavuutta ja prioriteettia voidaan tarkastella suhteessa muihin tuotekehitysprojekteihin sekä menetelmä tuotekehityssalkun hallintaan. Toteutettavien tuotekehitysprojektien laajuus vaihtelee usean vuoden kestävistä hankkeista pieniin tuoteparannuksiin. Tutkimus ottaa kantaa myös erilaajuisten tuotekehitysprojektien läpiviemiseen kohdeyrityksen tuotekehitysprosessissa. Tavoitteena on tutkia, miten tuotekehitysprosessia voisi mukauttaa eri laajuisille projekteille paremmin soveltuvaksi, jotta pienissä projekteissa tuotekehitysprosessi ei muodostuisi turhan raskaaksi, mutta toisaalta haastavimmissa projekteissa projekti tullaan analysoimaan riittävällä laajuudella. Tutkimus on toimintatutkimus, jossa hyödynnetään tunnettujen tuotekehityksen tutkijoiden, kuten Robert G. Cooperin, Scott J. Edgettin ja Colin Mynottin tuottamaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Tutkimuksen tuloksena esitetään menetelmäsuositukset strategisen tuotekehityssalkun hallintaan ja tuotekartan rakentamiseksi. Lisäksi työssä esitetään menetelmäsuositus projektien priorisoimiseksi ja eri laajuisten tuotekehitysprojektien hallinnaksi tuotekehitysprosessissa. Tutkimuksen rinnalla yritykselle luodaan työkalu tuotekehitysprojektien riskien hallintaan projektin eri vaiheissa, jolla pyritään varmistamaan projektin tuloksellinen onnistuminen. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten tuotekehitys voi tuottaa suurimman arvon kohdeyritykselle. Diplomityö tulee toimimaan tuotekehityksen käsikirjana kohdeyrityksessä.en
dc.format.extentviii, 100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
dc.titleTuotekehitysprojektin kannattavuuden arviointien
dc.title.alternativeProfitability estimation of new product development project
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201512111821
dc.contributor.laitosKone- ja tuotantotekniikan laitos – Department of Mechanical Engineering and Industrial Systemsen
dc.contributor.tiedekuntaTeknisten tieteiden tiedekunta – Faculty of Engineering Sciencesen
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technology
dc.date.published2016-01-13
dc.contributor.laitoskoodimei
dc.permissionPermission granteden
dc.contributor.degreesupervisorJuuti, Tero
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record