Show simple item record

dc.creatorHakala, Veera
dc.date.accessioned2016-12-21T06:40:46Z
dc.date.available2016-12-21T06:40:46Z
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/24528
dc.description.abstractSirkusta kokeiltiin opetusmenetelmänä Tampereen normaalikoulun lukion pitkän matematiikan kolmannella kurssilla. Kokeilujakso kesti noin 8 oppituntia. Tuntien aiheet olivat ympyrä ja sen tangentti, kehäkulma, suorakulmainen särmiö, kulma avaruudessa, lieriö, kartio ja pallo. Sirkus näkyi opetuksessa muun muassa videoiden, laskuesimerkkien ja sirkusaiheisten toiminnallisten työpajojen muodossa. Kurssin aikana opiskelijat tekivät sirkusta ja matematiikka yhdistävän projektityön. Luokassa oli sirkusvälineitä, joita opiskelijat saivat käyttää vapaasti. Näitä välineitä olivat muun muassa hulavanteet, jonglöörauspallot, pedalo sekä tasapainopallo. Suurin osa opiskelijoista koki sirkuksen positiivisena lisänä matematiikan opiskelussa. Kyselyyn (n=19) vastanneista 72% viittasi sirkuksen kasvattaneen motivaatiota tai tuoneen positiivista vaihtelua. Myös opetusta seuranneet opetusharjoittelijat kokivat sirkuksen motivoineen opiskelijoita, tuoneen konkretiaa oppitunneille ja helpottaneen hahmottamista. Sirkus opetusmenetelmänä auttoi opiskelijoita tuomaan koulussa opitut tiedot myös arkielämän sovelluksiin. Sirkus opetusmenetelmänä toteuttaa erinomaisesti uutta, syksyllä 2016 voimaan astunutta opetussuunnitelmaa. Sirkusta opetusmenetelmänä tutkittiin kurssin opiskelijoiden, tutkimuksen suorittaneen opetusharjoittelijan sekä tunteja seuranneiden opetusharjoittelijoiden antaman palautteen perusteella. Sirkuksen vaikutusta oppimiseen ja matematiikan osaamiseen tutkittiin vertailemalla opiskelijoiden koesuoritusta edellisen vuoden vastaavan ryhmän suorituksiin. Sirkuksen avulla opiskelleet opiskelijat (n=21) pärjäsivät vertailuryhmää (n=31) paremmin kurssikokeessa, mutta erityisesti sen haastavimmissa tehtävissä, joissa opiskelijalta vaadittiin muutakin kuin matemaattisten kaavojen ulkoa muistamista. Näissä tehtävissä tarvittiin erityisesti oivaltamista sekä ongelmanratkaisun ja matemaattisen ajattelun taitoja. Sirkusta voidaan pitää onnistuneena opetuskokeiluna, jonka kehittämistä kannattaa jatkaa ja tutkimista syventää. Tämä tutkimus tarjoaa valmiin projektityöoppimateriaalin.en
dc.format.extentv, 93
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
dc.titleSirkustaide matematiikan opetuksessaen
dc.title.alternativeCircus art in mathematics education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201612214898
dc.contributor.laitosMatematiikan laitos – Department of Mathematicsen
dc.contributor.tiedekuntaTeknis-luonnontieteellinen tiedekunta – Faculty of Natural Sciencesen
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technology
dc.programmeTeknis-luonnontieteellinen koulutusohjelmaen
dc.date.published2017-01-11
dc.permissionPermission granteden
dc.contributor.thesisadvisorJoutsenlahti, Jorma
dc.contributor.thesisadvisorKaarakka, Terhi
dc.contributor.thesisadvisorViro, Elina
dc.contributor.degreesupervisorKaarakka, Terhi
dc.contributor.degreesupervisorJoutsenlahti, Jorma
dc.contributor.degreesupervisorViro, Elina
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record