Show simple item record

dc.creatorJohansson, Hannu
dc.date.accessioned2019-04-15T10:09:38Z
dc.date.available2019-04-15T10:09:38Z
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/27270
dc.description.abstractTietotekniikan palvelualalla yhä useampi yritys pyrkii yksittäisten tuotekehitysprojektien sijaan tuottamaan pitkäjänteisempää palvelua, johon kuuluvat ohjelmistokehityksen lisäksi jatkuvat sovellusten kehitys- ja ylläpitopalvelut. Tällöin yritys pyrkii organisoimaan tuotettavan palvelun ja valitsemaan siihen oikeat tehtävienhallinnan menetelmät varmistaakseen tehokkaan palvelutuotannon. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää tehtävienhallinnan menetelmiä tietotekniikan palveluyrityksen tietyn asiakkuuden palvelussa. Tutkittavan palvelun tiimeissä tehdään pitkäjänteisen aikataulutetun kehitystyön lisäksi yllätyksellistä ja kiireellistä tuotannon häiriökorjausta. Palvelussa yksittäisen tiimin kehitystyö pitää olla aikataulutettavissa, jonka rinnalla kuitenkin havaitut palvelutuotannon häiriöt tulee korjata nopeasti sopimuksen palvelutason puitteessa. Tutkittavan palvelun tapaustutkimuksessa toteutettiin teemahaastattelu yrityksen johdolle ja asiantuntijoille. Haastattelun teemat tunnistettiin tukeutumalla kirjallisuuteen asiantuntijatyöstä ja ohjelmistotuotannosta. Haastatteluilla selvitettiin, miten tulisi valita sovelluskehitystä- ja ylläpitoa tekevälle asiantuntijatiimille menetelmät tehtävienhallintaan. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin hyvin muodostettu tiimi tehtävienhallinnan menetelmien perustaksi ja edellytykseksi tutkittavan palvelun osalta. Tehtävienhallinnan käyttöönotto ja kehitys edellyttävät toimivaa tiimiä, jonka toimintaa tuetaan johtamalla tavoitteiden ja yksilöiden kehittymisen kautta. Tiimin tulee myös tuntea tehtävienhallinnan menetelmät ja jatkuvan parantamisen ajattelu, jotta tiimi kykenee itsenäisestikin kehittämään omaa prosessiaan. Lisäksi tehtävienhallinnan menetelmien valintaan vaikuttava tekijä oli rinnakkaiset tehtävävirrat, joissa tehtävävirtojen välisten tehtävien kiireellisyydet vaihtelevat. Tehtävienhallinnan menetelmäksi valittiin tämän johdosta Kanban-menetelmä, jonka keskeisiä ominaisuuksia olivat virtauksen visualisointi, tehtäväkorttien käyttöönotto, keskeneräisen työn rajoitus ja tehtävien palvelutasoluokittelu. Scrum-menetelmän ja muiden ketterän kehityksen menetelmien pohjalta otettiin käyttöön päiväkokoukset, suunnittelukokoukset ja retrospektiivit tiimien prosessien jatkuvaan parantamiseen.en
dc.format.extent82en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
dc.titleTehtävienhallinnan kehittäminen tietotekniikkapalvelussaen
dc.title.alternativeDevelopment of workflow methods in Information Technology serviceen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201904161398
dc.contributor.laitosTuotantotalous ja tietojohtaminen – Industrial and Information Managementen
dc.contributor.tiedekuntaTekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta – Faculty of Engineering and Natural Sciencesen
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technology
dc.programmeJohtaminen ja tietotekniikka (Pori)en
dc.date.published2019-05-08
dc.permissionPermission granteden
dc.contributor.degreesupervisorSeppänen, Marko
dc.contributor.degreesupervisorHyrynsalmi, Sami
dc.type.ontasotDiplomityö - Master's thesis
dc.permissionminingMining permission granteden


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record