Show simple item record

dc.creatorSalminen, Niklas
dc.date.accessioned2019-04-17T12:18:33Z
dc.date.available2019-04-17T12:18:33Z
dc.identifier.urihttp://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/27283
dc.description.abstractLiikenne automatisoituu ja autonomiset ajoneuvot yleistyvät teknologian kehityksen mukana. Autonomiset ajoneuvot tarjoavat ihmisille uudenlaisia mahdollisuuksia liikkua sekä auttavat yhteiskunnallisella tasolla. Ajoneuvojen kehitys on ollut kiinnostuksen kohteena autonvalmistajien joukossa ja vaihtelevia tapoja ajoneuvojen kulkuun itsenäisesti on esitetty. Tekniikat pohjautuvat kamera- ja sensoriteknologiaan kuin myös tietoliikenneteknologiaan. Kehityksen voidaan odottaa nopeutuvan, kun 5G tulee kaupalliseen käyttöön. Tässä tutkimuksessa koottiin yhteen teknisiä toimia, joilla ajoneuvot kykenevät liikkumaan sekä kommunikoimaan ympäristössä olevien muiden ajoneuvojen ja tienvarsiyksiköiden kanssa. Jalankulkijoiden roolia liikenteessä lähdettiin tarkastelemaan ottamalla selvää heidän liikennekäyttäytymisestään. Jokainen jalankulkija on ainutlaatuinen ja hänen käyttäytymiseensä vaikuttaa monia tekijöitä eri tavoin. Omalla käyttäytymisellään jalankulkija voi tehdä omasta toiminnastaan turvallisempaa. Tutkimuksessa kerättiin liikennekäyttäytymisen lisäksi myös tilastolukuja eri alueiden välillä jalankulkijoiden kuolemista. Lapsia ja nuoria huomioitiin erillään muista ryhmistä heidän riskialttiutensa takia. Lopuksi etsittiin ratkaisuja jalankulkijoiden ja ajoneuvojen väliseen kommunikointiin. Tuloksena oli kaksi tapaa kommunikoida. On näkyvien eleiden avulla toimivaa vuorovaikutusta tai teknisten laitteiden avulla toimivaa havainnointia. Näkyvien eleiden kohdalla oli monia variaatioita, mutta yhteistä yleismallia ei ole, vaan tutkimuksissa käytetyt tavat erosivat suurelta osin toisistaan. Teknisillä laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi ajoneuvossa olevia kameroita ja sensoreita tai jalankulkijan mukana olevaa älylaitetta. Kamerat ja sensorit ovat pääroolissa jalankulkijoiden havainnoinnissa, mutta tutkimusta tehdessä löydettiin myös ratkaisuja, joissa hyödynnetään jalankulkijan omia laitteita.en
dc.format.extent33en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofien
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
dc.titleAutomatisoituvan ajoneuvoliikenteen ja jalankulun yhteensovittaminenen
dc.title.alternativeCoordination of automated vehicle traffic and pedestrian trafficen
dc.typeKandidaatintyö - Bachelor's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:tty-201904181407
dc.contributor.laitosTuotantotalous ja tietojohtaminen – Industrial and Information Managementen
dc.contributor.tiedekuntaTekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta – Faculty of Engineering and Natural Sciencesen
dc.contributor.yliopistoTampereen teknillinen yliopisto - Tampere University of Technology
dc.programmeTietojohtaminenen
dc.date.published2019-04-04
dc.permissionPermission granteden
dc.contributor.degreesupervisorHellsten, Pasi
dc.permissionminingMining permission granteden


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record